Elinesu.reismee.nl

4e blog alweer..

Hier weer een nieuwe blog vanuit de Stoelmanstraat in Paramaribo. Er is ondertussen alweer bijna een week voorbij. Maandag was mijn eerste 'werkdag' bij Betheljada. Dat was niet zo'n productieve dag, omdat ik in m'n eentje nog weinig kan doen. Vooral een beetje gezeten en gekletst..
Na het werk ben ik met een huisgenoot de halve stad door gefietst om alvast kaartjes te kopen voor een film waar we de volgende dag heen wilden in de bios. En dat in de warmte en drukte zonder fietspaden. Pfft. Maar zo leer je wel gelijk fietsen in Paramaribo.

Dinsdag heb ik samen met een Nederlandse stagiaire geholpen in de zorg. Daarna zijn we een rondje gaan wandelen met een paar kids. Heel fijn!
s'Middags samen met mijn huisgenoten met de taxi vertrokken naar een winkelcentrum. Daar wat gewinkeld, wat gedronken met een stuk Bojo (Surinaamse koek). Dit had ik in Nederland voor ik vertrok al geprobeerd te maken, maar dat was ietwat mislukt. De Bojo hier proeft toch echt heel anders
????. Hierna wat gegeten bij de Mac en naar de film 'the longest ride geweest. Wat een Nederlandse avond, behalve dan dat de film niet ondertiteld was.. Na de film weer met de taxi terug naar huis. Hoe dat hier gaat met de taxi's vind ik nog steeds erg bijzonder. Er zijn een heleboel telefoonnummers die je kunt bellen voor een taxi. Vervolgens is het enige wat je hoeft te doen vragen om een taxi op het adres waar je op dat moment bent. Je hoeft niet eens gelijk door te geven waar je heen wilt, dit doe je pas als je in de taxi zit. En dan staat er meestal binnen een paar minuten een taxi voor de deur. Daar zouden ze in Nederland toch nog wel iets van kunnen leren..
Woensdag eerst een hoop was weg gewerkt met de hand. We zouden gaan zwemmen bij Betheljada aan het eind van de ochtend. Toen ik daar aankwam bleek dat dit niet doorging, omdat er nieamand was die op de bus kon rijden. Dus maar weer naar huis gegaan. Welkom in Suriname..
Donderdag heb ik de stad wat verkend. Wat foto's gemaakt van de vele monumenten die Suriname rijk is, waaronder Koningin Wilhelmina. En natuurlijk het i love su beeld en de waterkant. Ook naar de palmentuin geweest, erg mooi om tussen al die enorm hoge palmbomen te lopen. Daarna wat gekeken hoe de winkelstraten en de winkels hier werken. De winkels worden ongeveer allemaal gerunt door Chinese mensen. Hulp vragen in een winkel als je iets zoekt is geen optie, ze spreken geen van allen Nederlands/Surinaams. Een enkeling spreekt 3 woorden Engels, maar daarmee kom je ook niet al te ver.. Ook fijn dat er zoveel Surinaamse kerels in de winkelstraten rondhangen die het niet kunnen laten om aan blanken te laten merken dat ze er zijn... Mis het nu al om in Nederland gewoon rustig en 'anoniem' over straat te kunnen lopen!
Verder raak ik hier ook maar niet gewend aan de koude douche, zeker als het slecht weer is. En dat is het hier nogal eens. Het regent op dit moment ook pijpestelen. Vrees dat ik weinig zon gezien zal hebben als ik weer naar Nederland ga.
Volgende week ga ik een week op project naar het binnenland, in Brokopondo. Jullie zullen dan een week niet van me horen, geen blog, geen mail, geen whatsapp.. Voor zover ik begrepen heb ga ik op een school helpen bij sportactiviteiten. Ik ben benieuwd..

Iedereen weer veel plezier gewenst in Nederland!
Groetjes

Reacties

Reacties

tante Mattie

hoi Eline,
leuk om te lezen hoe je daar woont en werkt.
fijne tijd, blijf je volgen,groetjes

Marc

Ha Eline, leuk dat je ons op deze manier op de hoogte houdt van je ervaringen daar!

Als ik het zo lees heb je het prima naar je zin :-)

Veel succes daar verder en doe vooral zo nu en dan een berichtje!
Groeten,
Marc

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!