Elinesu.reismee.nl

Bijna een maand hier..

Bijna een maaand in Suriname.. Wat vliegt de tijd. Het leven hier bevalt erg goed! Al denk ik wel regelmatig dat ik best even terug zou willen naar het bekende en veilige Nederland. Maar ik kom voorlopig nog niet terug hoor!
Ook afgelopen week is weer voorbij gevlogen. Vorig weekend mocht ik met mijn huisgenoten mee naar een Hindoestaanse bruiloft waarvoor zij uitgenodigd waren. Bijzonder om dit mee te maken. De familie van de bruid en de bruidegom draagt erg mooie kleding, met veel kleuren. Tijdens het uitvoeren van de rituelen in de tempel,zoals de Hindoestanen dit gewend zijn, wordt er Hindoestaans gesproken. Speciaal voor ons als vreemdelingenwerd er een uitleg gegeven over wat er gebeurde. Er werd verteld dat de trouwbeloftes werden voorgelezen, wat deze inhouden en dat de vrouw meer beloftes heeft naar de man dan de man naar de vrouw. Ook het eten gaat anders dan wij gewend zijn. In een zaal staan allemaal tafels en stoelen. Als je hier gaat zitten krijg je een bord met Roti, een soort pannenkoek met rijst en allerlei groenten in sauzen. Het is de bedoeling dat je alles met je handen opeet. Wij hebben hier ons best op gedaan, maar uiteindelijk toch maar een lepel gevraagd. Dat werkte een stuk makkelijker. Als je bord leeg is ga je direct van tafel, zodat de volgende kunnen gaan eten.
Ook hadden we een etentje ter afsluiting van de week Brokopondo met lekker Surinaams eten. Zelfs de gefrituurde vis vond ik lekker... Ook kregen we een mooi certificaat voor onze inzet in het binnenland!
Maandag en dinsdag weer gaan werken op Betheljada. Het is nog erg zoeken naar wat ik kan doen, ook omdat er best wat stagiaires en vrijwilligers rondlopen. Dat maakt het best lastig. De woensdagen en donderdagen zou ik gaan werken bij huize Tyltyl, ook een instelling voor mensen met een beperking. Daar is wat verandering in gekomen. Mijn contactpersoon vertelde dat er hulpnodig was bij stichting Tana. Dit is een school voor dropouts, leerlingen die om verschillende redenen het voortgezet onderwijs niet afgemaakt hebben. Bij Tana worden zij in 9 maanden opgeleid om een beroep uit te kunnen oefenen, bijvoorbeeld crecheleidster. Ineen klaszitten leerlingen van verschillende leeftijden, van 17 tot 41 jaar. De directeur van de school is een 73 jarige Nederlander die zijn werkvrijwillig en met veel overgave en liefdedoet, erg bijzonder!Ik heb woensdag en donderdag meegekeken/meegedaanmet een workshop omgaan met agressie die gegeven werd door een Vlaamse stagiaire. Volgende week ga ik kijken wat ik kan bijdragen op deze school... Een enorme uitdaging.. ????
Verder was deze week qua eten niet al te gezond, maar wel lekker. Zelfgemaakte pizza gegeten bij de buren, erg gezellig. Zelf frietjes en frikandellen gebakken in een pan met olie, bijnde KFC gegeten en uit eten geweest bij restaurant ChaRico. Ook dat was echt Surinaams. Als voorgerecht kregen we een groene curry noodle soep. We vergaten alleen te vragen of het wat minder pittig kon, waardoor de vlammen ons uit de mond sloegen en onze lippen in brand leken te staan.. Dit moeten blussen meteen Parbo bier..Het hoofdgerecht, de Tjauwmin, was gelukkig niet pittig.
Op straat is het hier nooit saai. Het fietsen begint al wat te wennen. Maar op sommige kruispunten weet ik vaak niet hoe ik veilig van de ene naar de anderen kant moet komen. Iedereen rijdt kriskras door elkaar, er wordt veel getoeterd en weinigmensen hebbengeduld.Als je als fietser rechtsaf wilt slaan, moet je vaak tussen 2 rijen auto's fietsen die echt niet zachtjes rijden.. Niet echt relaxt.Gister fietste ik vanuit Tana naar huis en op de hoek van de straat vlak bij ons huis stond een Surinaamse man die zijn broek naar beneden trok toen ik langs fietste. Altijd wat te zien hier op straat..????
Morgen vertrekken 2 huisgenoten na3 maanden hier geweest te zijn weer terug naar Belgie en blijven we dus nog maar met zn 2en over. Volgende week komt er weer een nieuwe vrijwilligster bij ons wonen.
Dit weekend heb ik een fietstocht voor de boeg naar Katwijk. Volgens mij is dat zo'n 30 km hier vandaan..
Fijn weekend allemaal!
Liefs vanuit Su

Reacties

Reacties

gr van je oom en tante

een heel fyn rys ver slag van deze week vond ik het ! hier gaat het ook gewoon zyn gangge je hoor in kruiningen nl ! heel veel liefs van ons

Eline

Bedankt voor de leuke reactie! Fijn dat bij jullie alles zijn gangetje gaat! Groetjes Eline

Lydia

veel te beleven zo lees ik wel!
En zo anders daar, bijzonder lijkt me
Nou geniet ervan he!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!