Elinesu.reismee.nl

Blog van 2 weken...

Het islang geleden dat ik iets van me heb laten horen.. Intussen is er natuurlijk weer vanalles gebeurt. Vandaag precies 2 weken geleden hebben we afscheid genomen van onze huisgenootjes uit België. Nu wonen we nog maar met zn 2en in ons huisje.
Op het werk was het nog steeds erg wennen en zoeken vorige week. Nu gaat dat gelukkig al een stuk beter. Ikmaak op Betheljada en Tanaallerlei interessante, leerzame en boeiende dingen mee, maar hierover wil ik niet teveel op mijn blog zetten ivm de privacy van de bewoners en leerlingen en van de instellingen waar ik werk. Deze verhalen horen jullie wel als ik weer terug ben in Nederland.
Twee weken terug heb ik een fietstocht gemaakt naarMariënburg enKatwijk met een groep stagiaires.We zijn met een bootje de Suriname rivier over gestoken. Met fiets en al op de boot. Mariënburg is een toeristendorp, waar je kunt zien hoe er vroeger gewerkt werdop een suikerrietplantage. De gebouwen en fabrieken waren vervallen. We kregen uitleg van een man die hier in het verleden zelf gewerkt had. In katwijk een koffie- en citrusvruchten plantage bezocht en (voor het eerst sinds ik in Suriname ben..) gezwommen in een groot zwembad. Heerlijk wasdat!Op de terugweg namen we wat binnenwegen, waardoor we de fietsen over hoge palen heen moesten tillen.. Alles kan in Suriname! Een heerlijke dag gehad, mede dankzij het weer!
Verder die week op een avond een kampvuur gemaakt bij de buren. Qua temperatuurniet echt nodig, maar wel erg gezellig met een biertje en een chipje erbij.
Het eten hier in Suriname is heerlijk (dit komt ook door mijn huisgenoot die erg lekker kan koken!).Soms eten we echt hollands, zoals pannenkoeken een ovenschotel of frietjes. En soms eten we echt Surinaams, zoals Moksie Alesie, bami met kip en Bakabana! Mmmm!
Afgelopen woensdag zijn we tussen de buien door weer de rivier over gestoken om Fort Nieuw Amsterdam te bezoeken. Erg mooi.
Vrijdag hadden mijn huisgenoot en ik het plan gevat om op de fiets naar Lelydorp te gaan om daareen bezoek te brengen aan het neotropical butterflypark. Het was zo'n 20 km fietsen hierheen. We hebben mooie vlinders, rupsen en poppen gezien, maar ook kleine schildpadjes vast gehouden. En er waren ook slangen te zien, die heb ik maar niet bekeken.. Brrr. Tussen de middag wat Surinaams gegeten in een tentje langs de weg, na helemaal nat geregend te zijn.. Gelukkig scheen even later de zon weer. En toen kwam de terugweg.. Die was minder leuk. 40 km fietsen op een dag is niet zo'n probleem, maar op de fietsen die we hier hebben wordt het toch een ander verhaal. Onze billen deden pijn van het zadel (waar niet echt vering in zit) en mijn benen deden pijn van alle rondjes die ze moesten maken op een fiets zonder versnellngen.. Wat was ik blij dat we eindelijk thuis waren!De volgende keer ga ik met de bus of huur ik een goede fiets, zoals tijdens de tocht naar Katwijk.
En om nog even bij het thema dieren te blijven, kwam er 's avonds een enorme kakkerlak ons huis binnen.. ???? Gelukkig heeft mijn huisgenoot hem naar buiten gebracht..
Afgelopen 2 weken was het weer redelijk goed, weinig regen en regelmatig zon. Nu regent het weer erg veel en hard en proberen we ons in huis te vermaken.
Fietsen door Paramaribo isniet mijn hobby, maar als het regent is het echt niet leuk. In sommige straten probeer je niet alleen de auto's, maar ook de plassen te ontwijken, al is deze combinatie bijna onmogelijk. In anderen straten valt er niets te ontwijken, want daar staan de straten gewoon blank.Het water staat daar gewoon zo'n10 cm hoog, als het niet meer is. Dan zijn je schoenen gauw doorweekt kan ik je vertellen..
Verder niet meer zoveel te vertellen, behalve dan dat ik hier vandaag alweer 6 weken ben. En ik dus op een paar dagen na op de helft ben van mijn verblijf hier.. Wat vliegt de tijd! Ik geniet van het Surinaamse leven en de rust!
Adiosen tot de volgende keer maar weer!

Groetjes!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!